Radio AF lanserar ny hemsida


Idag lanserar vi Radio AFs nya hemsida. Sedan november 2012 har jag arbetat med projeketet som tagit utgångspunkt i frågan om vad som är framtidens radio. Det här är tankarna bakom sajten.

Till hösten kommer Radio AF att släcka sina sändningar i FM-nätet. Det är en historisk händelse. Vid sidan av Sveriges Radio är vi en av de äldsta radiokanalerna i landet. Redan 1982 började vi sända på ett närradiotillstånd över Lund med omnejd. Men Radio AFs historia och grej är inte att vi är en av landets äldsta radiokanaler och ett historiskt museum. Radio AFs grej är att vi alltid gått i bräschen för framtidens radiolyssnande. Med studenter som målgrupp utmanas vi ständigt av nya tekniska förändringar och historiskt har vi också varit snabba att anamma och anpassa oss efter nya förutsättningar. Vi var tidiga med reklam när det blev tillåtet i radio och redan 1999 började vi streama våra sändningar över nätet. Nu är vi redo att ta nästa steg – för radiolyssnandet håller på att förändras i grunden.

Tillgängliga när som helst

Radiolyssnaren kommer inte längre till kanalerna. Det är kanalerna som måste komma till lyssnaren. Tydligast syns det i sociala medier där människors medieanvändning i stor grad bygger på delningar och rekommendationer. Att vi behöver komma till lyssnaren istället för att lyssnaren kommer till oss innebär att vi alltid måste vara tillgängliga. Lyssnaren måste själv få välja när hon eller han ska lyssna på oss. Vi kan inte bara erbjuda livesändningar med fasta tablåtider som lyssnaren måste anpassa sig efter. Vi måste också erbjuda möjligheten att lyssna på program i efterhand. På så vis kan lyssnaren själv välja vad han eller hon vill lyssna på och när det passar. Vi är med andra ord tillgängliga när som helst.

Tillgängliga hur som helst

Att publicera ljud på webben innebär att vi kan arbeta med flera olika typer av medieformat. Det är på lyssnarens villkor vi gör radio och det är lyssnaren som bestämmer hur han eller hon vill lyssna. Vi kommer fortsätta sända liveradio. Det finns många tillfällen då direkt är oslagbart. Trots det behöver livesändningen utvecklas när konkurransen från andra kanaler (bland annat teven) blir större. Det handlar om att erbjuda någonting utöver vad som kan upplevas genom lyssning i efterhand, så som utökad lyssnarkontakt via sociala medier och tv-sändning från studion. Utöver livesändningarna kommer våra program, precis som tidigare men nu mycket enklare, finnas tillgängliga för lyssning i efterhand. Dessutom kommer det gå att lyssna på delar av våra program, det vill säga att vi kommer publicera enskilda ljudklipp ur programmen. Ett sådant lyssnande har framförallt varit tacksamt för nyheteter, humorinslag och längre intervjuer. Ofta ger formatet lyssnaren en teaser och ingång till att höra hela programmet. Det handlar alltså om att vara tillgänglig hur än lyssnaren vill höra oss.

Tillgängliga var som helst

För att lyssnaren ska kunna ta del av vårt innehåll behövs en plattform som fungerar oberoende av om lyssnaren använder en mobiltelefon, dator eller suftplatta. Idag använder vi många typer av tekniska prylar, alla dessutom av olika modeller och operativsystem. En hemsida är den i särklass stabilaste tekniken. Med HTML5 (som tillåter uppspelning av ljud i webbläsaren) och responsiv design (som anpassar hemsidan efter skärmstorleken) kan vi bygga hemsidor som passar de flesta enheter och system. På så vis blir vi tillgängliga överallt. Att vi är tillgängliga i mobilen, som oftast finns i fickan, betyder att vi alltid följer med lyssnaren. Det är mobilen som visat sig bli den huvudsakliga framtida radioapparaten. Genom den blir vi tillgängaliga var som helst.

Ljud i fokus

På hemsidan har vi satt ljudet i fokus. Sidan är uppbyggd kring ett flöde av vårt skapade ljudmaterial. Annat har gömts undan. Lyssnaren besöker Radio AF för att ta del av det innehåll våra program skapar och då ska programmen och deras innehåll också vara i fokus.

Radio AF har ett rikt och unikt programutbud. Det ska vara enkelt för lyssnaren att upptäcka nytt material. Lyssningar på ett program ska spilla över till lyssningar på andra program. Det uppnås genom att erbjuda flöden för senast program, en lista på populära program och genom att rekommendera liknande program. På så vis får användaren en helthetsupplevelse av Radio AF. Det betyder att kanalprofilen är fortsatt viktig även i den digitala världen. Den ingjuter trovärdighet och tillit till att vi gör bra material, oavsett vilket program det gäller.

Radio AF är den enda egentliga konkurrenten till Sveriges Radio på pratradio-området. Visserligen finns det podcast, men de håller oftast en sämre teknisk och redaktionell kvalitet. Visserligen finns det kommersiella radiokanaler, men dem sysslar uteslutande med musik. Som undomlig utmanare med flertalet program som görs av studenter för en smal målgrupp har Radio AF en modern image och går en ljus framtid tillmötes.

,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *